وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
برای مشاوره رایگان در خصوص بخشش مهریه ، ابرا مهریه ، بذل مهریه با شماره های ۰۹۱۵۵۲۳۱۱۳۱ و ۰۹۱۵۰۰۷۴۶۸۸ تماس بگیرید و با گروه وکلای آریامهر مشاوره رایگان در خصوص مهریه داشته باشید.
ابراء چیست ؟
نقد تعریف قانون مدنی:
ماده ۲۸۹ قانون مدنی ابرا را با این عبارت تعریف می کند :
” ابرا عبارت است از اینکه دائن از حق خود به اختیار صرفنظر کند.”
مفاد ماده ۲۸۹ قانون مدنی به احتمال فراوان از حقوق فرانسه اقتباس شده است، مفهوم اجمالی
ابراء را به ذهن می آورد و از این لحاظ مفید و درست است ، ولی اختصاص بیش از حد آن و توجه
تعریف به اثر عمل حقوقی سبب اختالف و سوء تفاهم می شود.
در این تعریف وصف ویژه و جوهر ابراء ” سقوط دین به اراده طلبکار ” ، قطع نظر از سبب آن است.
پس جا دارد که گفته شود
ابراء ممکن است به شکل ایقاع باشد یا عقد و معوض باشد یا رایگان و ضمن عقد صلح و وصیت و
تبدیل تعهد واقع شود یا مستقل،در حالیکه اگر تعریف به ماهیت و اوصاف عمل حقوقی می
پرداخت و به اثر ابراء قناعت نمی کرد ، چنین اختالفی بروز نمی کرد.
وکیل بخشش مهریه , وکیل ابرا مهریه , وکیل بذل مهریه
وانگهی عموم ماده گاه با مفهوم ابراء در تاریخ حقوق ما و اندیشه های نویسندگان تعارض دارد که
باید از آن چشم پوشید.برای مثال ، نظر مشهور و قاطع فقیهان این است که ابراء تنها به اراده
طلبکار واقع می شود و در زمره ایقاعات است نه قراردادها.
پس بر فرض که پذیرفته شود در ابراء
همراه با شرط عوض سقوط تعهد اثر تراضی است، باید به عنوان قاعده در تعریف قانون به ایقاع
بودن ابراء اشاره شود.
همچنین ابراء در حقوق ما نوعی احسان است نه معاوضه، احسان را به احسانی دیگر می توان
پاداش داد و انگیزه دست یافتن به آن ممکن است محرک احسان کنندهباشد، ولی طبیعت آن با
قرارگرفتن در برابر عوض متقابل مخالف است، همچنانکه هبه نیز همین حال را دارد.
از اینها گذشته آوردن واژه اختیار در تعریف ابراء این احتمال را به وجود می آورد که وجود رضا در
زمان انشا ابرا از ارکان وقوع ابراء است و پیروی از این نظر نظم در اجرای قواعد را بر هم میزند.
در نتیجه برای پرهیز از هرگونه ابهام بهتر این است که در تعریف ابراء گفته شود :
ابراء ایقاعی است رایگان که به موجب آن طلبکار از حق خویش می گذرد.
وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
اوصاف ابراء :
مهم ترین وصف ویژه ابراء ” سقوط دین به اراده طلبکار” است که در ماده ۲۸۹ قانون مدنی به
صراحت از آن یاد شده است.ولی اوصاف دیگری نیز از تعریف و طبیعت ابراء استنباط می شود که
براب فهم آن باید مورد توجه قرار گیرد و از ارکان تعریف به شمار آید:
- ابراء عمل حقوقی تبعی است
- ابراء به اراده طلبکار واقع می شود
- ابراء ویژه اسقاط حق دینی است.
- ابراء انشا رایگان سقوط طلب است.
در زیر به بررسی کامل این موارد در خصوص اوصاف ابراء میپردازیم
وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
ابراء عمل حقوقی تبعی است :
ابراء نیز مانند ضمان و رهن عمل حقوقی تبعی است و اعتبار و نفوذ آن تابع وجود دین است،با این
تفاوت که در ضمان و رهن سقوط دین باعث انحالل عقد می شود و تبعی بودن آنها را آشکارتر
می سازد، ولی ابراء دین را ساقط می کند و مجالی برای تاثیر سقوط دین بر ابراء نمی گذارد.
پس اگر بعد از سقوط دین ( به دلیل وفای عهد یا تهاتر و مانند اینها)واقع شود،بدون موضوع و بی اثر
است.همچنین است موردی که ابراء پیش از تحقق دین رخ دهد (ابراء ما لم یجب).
برای مثال اگر وارثی پیش از مرگ مورث مدیون او را ابراء کند ،این اقدام طلب را از بین نمی برد.
با وجود این، اگر رابطه حقوقی که زمینه ایجاد دین است در زمان ابراء موجود باشد، مانند دین
معلق به شرط یا دین طبیعی ، به نظر می رسد که ابراء بی موضوع نیست و همان رابطه را قطع می کند.
تبعی بودن ابراء یکی از ویژگی های این عمل حقوقی در برابر هبه است که به طور معمول به
استقالل واقع می شود: در هبه ، چون آنچه مورد انتقال و تملیک واقع می شود حق عینی ( رابطه
میان شخص و مال ) است، درستی آن به وجود تعهد دیگر بستگی ندارد.ولی در ابراء ، از آنجا که
حق دینی را ساقط می کند ، نفوذ عمل حقوقی وابسته و تابع رابطه ای است که باید پیش از آن
به وجود آمده باشد. این تفاوت ناشی از اختالف موضوع ان دو است .
وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
۲.ابراء به اراده طلبکار واقع می شود :
ابراء به اراده طلبکار واقع می شود و بدهکار در وقوع و استقرار عمل حقوقی نقشی ندارد، بدین
معنی که نه تنها تراضی دو طرف شرط سقوط تعهد نیست بدهکار توان رد عملی را که درباره
دارایی او واقع شده است پیدا نمی کند.از این وصف دو نتیجه مهم می توان گرفت:
الف: ابراء در شمار ایقاعات است و نباید به بهانه دو سویه بودن آن اثر ابراء آن را عقد پنداشت.
ب: ابراء را نباید با وفای به عهد که به اراده مدیون واقع میشوداشتباه کرد و موارد سقوط قهری
حق را که در اثر تهاتر یا مالکیت ما فی الذمه رخ می دهد در قلمرو ابراء آورد.
۳.شیوه اعالم اراده طلبکار :
اراده طلبکار ممکن است به عنوان ابراء یا بخشش طلب به مدیو اعالم شود که هر دو به سقوط
طلب پرداخت نشده می انجامد و نیز احتمال دارد طلبکار با دادن رسید صوری حاکی از پرداخت
طلب مقصود خود را بیان کند.
وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
۴.ابراء ویژه اسقاط حق دینی است :
ماده ۲۸۹ قانون مدنی درباره لزوم دینی بودن حق صراحت ندارد.ولی از واژه دائن در متن ماده و
عنوان سقوط تعهدات و مفهوم عرفی ابراء به خوبی بر می آید که مقصود سقوط حق دینی )طلب(
است نه عینی.
۵.ابراء انشا رایگان سقوط طلب است :
در اثر ابراء بدهکار هیچ چیز بدست نمی آورد رها می شود .طلبکار نیز بدون عوض از حق خود به
اختیار صرفنظر می کند.کاری که بدین گونه حق را به رایگان از صاحب آن می گیرد و به دیگری
هم نمی دهد، در اصطالح اسقاط حق می نامند که اثری همانند فک ملک در حقوق عینی دارد
)وقف و اعراض( و نباید آن را با تملیک رایگان حق یا بخشش آن یکی دانست،هرچند که طرف
تملیک یا بخشش باشد.
ابراء و بخشش طلب به مدیون :
چنانکه گفته شد مفهوم ابراء با بخشیدن طلب به مدیون شباهت زیاد دارد؛ این شباهت به ویژه از
آنجا قوت می گیرد که بر خالف قاعده مربوط به امکان رجوع از هبه، در این بخشش واهب پای
بند به عمل حقوقی است و همانند ابراء کننده حق رجوع ندارد.
باوجود این ماده ۸۰۶ قانون مدنی برای بخشش طلب به مدیون عنوانی جدا اختیار کرده و آن را از
اقسام هبه شمرده است.در این ماده می خوانیم :
هر گاه دائن طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.
بنابراین بخشش طلب به مدیون بر خالف ابراء عقد است و اثر مستقیم آن و موضوع انشاء واهب
جابه جایی حق است نه اسقاط آن .به بیان دیگر ابراء وسیله مستقیم حق است و بخشش طلب
به مدیون با واسطه و به قهر چنین اثری را به بار می آورد و در واقع بدون اینکه خود سبب سقوط حق
باشد به این نتیجه منتهی می شود.
وکیل بخشش مهریه ، وکیل ابرا مهریه ، وکیل بذل مهریه
نظریه اداره کل حقوقی شماره ۷/۹۲/۲۱۴۷ مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ :
در فرضی که زوج ضمن عقد خارج الزم به زوجه به طور مطلق وکالت رسمی بالعزل با حق توکیل
به غیر بدهد که زوجه خود را به هر نوع طالق مطلقه کند.
صرف طرح دعوای طالق از ناحیه زوجه که متعاقبا نیز آن را مسترد نموده به معنی انجام وکالت
نیست و مادامی که موضوع وکالت انجام نشده وکالت مذکور به قوت خود باقی است.
نظریه شماره ۲۱۱۰/۹۴/۷ مورخ ۱۳۹۴/۷/۲۹ :
وکالت بالعزل که ضمن عقد خارج الزم صورت می پذیرد، فقط با فوت یا جنون احدی از طرفین
مرتفع می گردد بنابراین دفاع زوج مبنی بر عزل زوجه نسبت به وکالت بالعزل برای طالق وجاهت
قانونی ندارد.
توصیه حقوقی: هنگام بخشش مهریه حتما با وکیل مشورت نمایید.
شماره های تماس وکیل ببخش مهریه در مشهد
۰۹۱۵۵۲۳۱۱۳۱
۰۹۱۵۰۰۷۴۶۸۸
درخواست مشاوره حقوقی رایگان
اطلاعات خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید، با شما تماس میگیریم.