ازاله بکارت
قبل از تصویب ماده ۳۲۱ قانون مجازات اسلامی در اینکه اگر زنای به عنف و اکراه موجب ازاله بکارت شود ، آیا باید مهر المثل پرداخت شود یا ارش البکاره و یا هر دو ، اختلاف نظر بود ، فی المثل شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور در رای شماره ۳۱۵۱ مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۷۳ در این خصوص آورده بود :”در زنای به عنف و اکراه آنچه مسلما به عهده جانی می آید مهرالمثل است نه دین و نه ارش ، اما اینکه علاوه بر مهر المثل ، ارش البکاره هم باید اضافه شود بین فقهاء اختلاف است.
قانونگذار در این ماده به این مباحث پایان داد با این مقرره که ” در موارد زنای به عنف و درحکم آن ، در صورتی که زن ، باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد ، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.” ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی و ۷ قانون سمعی و بصری نیز مقررات مشابهی در این خصوص مقرر داشته اند :
ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی : هر گاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.
تبصره ۱ : هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
تبصره ۲ : رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.
ماده۷ قانون سمعی و بصری : “زیان دیده از جرایم مذکور در این قانون حق مطالبه ضرر و زیان را دارد. دادگاه با احراز مکره بودن بزه دیده موضوع صدر ماده ۴ ، ضمن صدور حکم کیفری ، مرتکب را به پرداخت ارش البکاره ، مهرالمثل یا هر دو ( حسب مورد ) محکوم نماید. بزه دیده می تواند دعوی مطالبه هزینه درمان و ضرر و زیان وارده را در دادگاه کیفری صالحه یا دادگاه محل اقامت خود اقامه نماید.” در خصوص اینکه اگر زنا با رضایت زانیه ( مطاوعی) باشد مهر المثل به او تعلق نمی گیرد ، همه فقها متفق القول نمی گیرد و قانون نیز این نظر را پذیرفته است ، اما در مورد اینکه ارش البکاره تعلق می گیرد یا خیر ، اختلاف نظر وجود دارد .
در مورد ۱۷/۱۱/۱۳۹۶ در نشست قضایی شهر لار استان فارس این سوال مطرح شده است که :”آیا زانیه باکره در زنایی که با رضایت و بدون عنف و اکراه انجام داده است مستحق ارش البکاره یا مهرالمثل یا هر یک از آنها می باشد.”
اکثر قضات پاسخ داده اند : ” با استناد به تبصره ۱ ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ و با قاعده فقهی ( لا مهر لبغی ) ، نظر برخی فقها و اینکه خود زانیه اقدام به زنا و زوال بکارت نموده است ، معتقدند : به زانیه باکره که با رضایت زنا کند نه ارش البکاره تعلق می گیرد نه مهرالمثل و منظور از (…چیزی ثابت نیست ) در تبصره ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی را اعم از ارش البکاره و مهر المثل می دانند”. در مقابل اقلیت پاسخ داده اند :” با توجه به قاعده فقهی (لا مهر لبغی ) مهر المثل تعلق نمی گیرد اما ارش البکاره تعلق می گیرد و منظور تبصره ۱ ماده ۶۵۸ قانون پیش گفته تنها مهرالمثل است زیرا اذن در جنایت ( که موجب تحقق ارش البکاره شده است ) موجب سقوط دیه و ارش نیست پس ارش البکاره تعلق می گیرد “
.هیات عال نشست قضایی نیز در جمع بندی بیان داشته است : ” تصریح تبصره یک ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه در صورت ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت چیزی ثابت نیست ، اعم از ارش البکاره و مهر المثل است ، نتیجتا نظر اکثریت مورد تایید است.
اداره کل حقوقی قوه قضاییه در نظریه شماره ۳۱۷۷/۴ مورخ ۳/ ۱۱/۶۸ آورده است : در مورد ازاله بکارت چنانچه به عنف و اکراه صورت گرفته باشد طبق فتوای حضرت امام در تحریرالوسیله، مساله ۵ ، صفحه ۵۸۴ و نظر صاحب جواهر رضوان و اطلاق ماده ۱۸۷ قانون دیات ، جانی باید ارش بکارت را پرداخت نماید و در صورتی که بدون عنف و اکراه و با میل دختر تحقق یافته باشد نیز ارش بکارت باید پرداخته شود زیرا هرچند در این مورد مجنی علیها مرتکب زنا شده و به حکم (لامهر لبغی) مهری به او تعلق نمی گیرد ولی مهر ، غیر از ارش بکارت است و دلیلی بر سقوط ارش بکارت که با توجه به ذیل ماده ۱۸۷ قانون دیات تعلق می گیرد نیست و اما میزان آن با توجه به ماده ۲۱۰ همان قانون توسط حاکم محکمه تعیین می گردد.”
درخواست مشاوره حقوقی رایگان
اطلاعات خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید، با شما تماس میگیریم.