وکیل دیه در مشهد
برای درخواست وکیل دیه تماس بگیرید ۰۹۱۵۵۲۳۱۱۳۱ و ۰۹۱۵۱۸۲۴۶۸۸
تعریف دیه
دیه (ج دیات) که در فارسی به آن خونبها گویند . “وکیل دیه در مشهد” در فقه اسلامی عبارت از مالی است که به عنوان بدل نفس یا اطراف در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص به قربانی یا اولیای دم پرداخت می شود و بدین ترتیب در کنار قصاص یکی دیگر از شیوه های مقابله با جنایات و جبران آنها می باشد. از این رو در تقسیم بندی مطالب کتب فقهی معمولا پس از کتاب القصاص و کتاب الدیات آمده است زیرا قصاص وکیل دیه در مشهد و دیه هر دو به جنایات مربوط می شوند.
وکیل دیه در مشهد
لزوم پرداخت دیه که در آیاتی از قرآن مجید مورد اشاره قرار گرفته است از جمله احکامی است که از قبل از اسلام به عنوان شیوه ای برای حل و فصل خصومتها و پایان بخشیدن به منازعات در جوامع مختلف از جمله در میان اعراب جاهلی مرسوم بوده است. این حکم توسط اسلام مورد تایید و امضا قرار گرفته و البته برای جلوگیری از اعمال سلیقه و تضییع حقوق اشخاص حدود و ثغور آن به روشنی مشخص شده است.
وکیل دیه در مشهد
تعریف فقهی دیه در موادی از قانون مجازات اسلامی منعکس شده است. مطابق ماده ۱۵ است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است و به موجب ماده دیگری دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیای دم او داده می شود
ماهیت دیه
پرداخت دیه به مجنی علیه یا اولیای دم وی در قبال جنایتی که بر مجنی علیه وارد شده است هماهنگ با تفکری است که امروزه زیر بنای آنچه را که آن را عدالت ترمیمی می نامیم تشکیل می دهد زیرا تکیه اصلی در این تاسیس بر جبران زیان قربانی جرم تا آنجا که با پرداخت مابه ازای مالی ممکن می باشد است. به علاوه برخی این تاسیس را در واقع تخفیفی از جانب خداوند دانسته و اظهار داشته اند که حکمی که برای پیروان دین یهود در تورات آمده بود تنها قصاص و آنچه که در انجیل برای مسیحیان آمده بود تنها دیه بود. لیکن قرآن مجید قصاص و دیه را در کنار هم پیش بینی کرده است و همان طور که خداوند می فرماید (ذلک تخفیف من ربکم و رحمه ) که منظور از آن این است که پیش بینی امکان عفو جانی و تبدیل قصاص به دیه در اسلام در واقع تخفیفی است نسبت به آنچه که در میان بنی اسرائیل در مورد بلاتغییر بودن حکم قصاص وجود داشته است .
وکیل دیه در مشهد
در مورد ماهیت دیه که آیا مجازات محسوب می شود یا غرامت نظرات مختلفی ارائه شده است.به نظر می آید در دیه جلوه هایی از ویژگیهای مجازات های مالی قابل مشاهده است مثل این که میزان آن نسبت به افراد مختلف متفاوت نیست در حالی که می دانیم خسارتی که مثلا از قطع پا به یک فوتبالیست حرفه ای یا از قطع دست به یک نقاش ماهر یا تنیس باز حرفه ای می رسد به هیچ وجه همپایه خسارتی که در نتیجه همین اقدام به یک فرد معمولی بیکار می رسد نیست. از سوی دیگر پرداخت دیه به قربانی به جای واریز کردن آن به خزانه دولت آن را به غرامت نزدیکتر می سازد زیرا جزای نقدی به صندوق دولت و نه قربانیان جرم پرداخت می شود . همین طور مستثنی کردن دیه و ضمان مالی از حکم اضطرار یا حالت ضرورت وپیش بینی مواردی برای پرداخت دیه از بیت المال یا توسط عاقله نیز نشانگر کیفر محسوب نشدن دیه از دید قانونگذار است از آن رو که مجازات کردن بیت المال یا عاقله غیر مجرم معنی ندارد .
وکیل دیه در مشهد
نکته قابل ذکر دیگر در مورد دیه آن است که دیه در برخی از موارد مثلا در جرایم غیر عمدی ( اعم از شبه عمد یا خطای محض ) یا در جرایم عمدی که امکان قصاص در آنها به دلایلی مثل عدم امکان رعایت مماثله وجود ندارد واکنش اصلی می باشد در حالی که در جنایات عمدی که امکان قصاص در آنها هست واکنش بدلی و جایگزین است. در جنایات اخیر الذکر مرتکب مستحق قصاص بوده ولی قصاص ساقط می شود.
وکیل دیه در مشهد
گروه وکلای اریامهر
وکیل دیه در مشهد
سقوط قصاص و تبدیل آن به دیه در این موارد در نتیجه عفو مجنی علیه یا اولیای دم و با توافق آنها با جانی حاصل می شود و مورد تشویق شارع مقدس قرار گرفته است در حالی که دیدگاه غالب در دوران جاهلیت اصرار ورزیدن بر قصاص و شستن خون با خون بود همان طور که مثل معروف اعراب جاهلی نشان می دهد (القتل انفی للقتل ) یا (النار و لا تترک الثار) که متاسفانه گاه جلوه هایی از این تفکر جاهلی در میان مردم این دوران نیز مشاهده می شود. در مواردی که دیه واکنش جایگزین برای قصاص می شود سوال قابل طرح این است که آیا در این موارد علاوه بر رضایت مجنی علیه یا اولیای دم رضایت جانی هم ضروری است یا این که تبدیل قصاص به دیه به صرف درخواست مجنی علیه یا اولیای دم و بدون در نظر گرفتن رضایت یا عدم رضایت جانی انجام می گیرد .
وکیلوکیل دیه در مشهد
گروه وکلای اریامهر
دیه در مشهد
پاسخ به این سوال بستگی به آن دارد که آیا به پیروی از نظر فقهایی مثل برخی از ائمه مذاهب اربعه اهل سنت مجنی علیه و اولیای دم را از همان آغاز مخیر بین اجرای قصاص و پذیرش دیه بدانیم یا این که قصاص را مجازات اصلی و دیه را بدل و جایگزین آن بدانیم. در حالت دوم که نظر پذیرفته شده در فقه امامیه و نیز مذاهب حنفی و مالکی می باشد تبدیل قصاص به دیه حتما نیازمند رضایت جانی است و بدون آن این جایگزینی صورت نمی گیرد. در حالی که برخی از نظرات منسوب به احمدبن حنبل و شافعی روسای مذاهب حنبلی و شافعی دلالت بر پذیرش موضع اول دارد.
وکیل دیه در مشهد
قانون مجازات اسلامی به پیروی از نظر مشهور امامیه موضع دوم را پذیرفته است و اشعار می دارد ( قتل عمد موجب قصاص است لکن با رضایت ولی دوم وقاتل به مقدار دیه کامله یا به کمتر یا زیادتر از آن تبدیل می شود ). بر اثر پذیرش همین موضع است که هر گاه کسی مرتکب قتل موجب قصاص شده است بمیرد قصاص و دیه ساقط می شود زیرا با از بین رفتن محل قصاص امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت ضمن اینکه توافقی هم با جانی برای تبدیل قصاص به دیه صورت نگرفته است.
وکیل دیه در مشهد
گروه وکلای اریامهر
وکیل دیه در مشهد ، وکیل دیه در مشهد ، وکیل دیه در مشهد
گروه وکلای آریامهر دارای بهترین وکیل دیه در مشهد میباشد که شما میتوانید برای درخواست وکیل دیه تماس بگیرید ۰۹۱۵۵۲۳۱۱۳۱ و ۰۹۱۵۱۸۲۴۶۸۸
درخواست وکیل
درخواست مشاوره حقوقی رایگان
اطلاعات خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید، با شما تماس میگیریم.