وکیل اجرای اسناد رسمی
برای مشاوره رایگان با وکیل اجرای اسناد رسمی و وکیل اجراییه با شماره ۰۹۱۵۱۸۲۴۶۸۸ تماس بگیرید.
اجرای مفاد اسناد رسمی – اجراییه
آیا می دانید چه اسنادی را می توان درخواست صدور اجراییه بنمایید؟
برگ اجراییه یا ورقه اجراییه چیست؟
مرجع صدور اجراییه کجاست؟
در این مبحث به سواالت فوق پاسخ می دهیم…
مرجع صدور اجراییه:
مرجع صدور اجراییه در مورد اسناد رسمی و اسنادی که در حکم اسناد رسمی الزم االجرا باشد
متفاوت است: وکیل اجرای اسناد رسمی
بخش اول :صدور اجراییه در مورد اسناد ثبت شده
الف:اگر سند ثبت شده راجع به دیون و اموال منقول و امالک ثبت شده و یا امالک مورد وثیقه و
اجاره ی مشمول قانون روابط مالک و مستاجر باشد اعم از اینکه مورد ثبت شده یا نشده
باشد،درخواست اجرا مفاد آن از دفترخانه ای که سند را ثبت کرده است به عمل می آید و مرجع
صدور اجراییه نسبت به این قبیل اسناد،دفترخانه ی تنظیم کننده ی سند است.
یعنی مثال برای استیفا دین یا اخذ مال منقول یا تخلیه ملک ثبت شده مورد معامله باید
به دفترخانه ی ثبت کننده ی سند مراجعه و از آن دفترخانه درخواست صدور اجراییه
نمود.
در این مورد بند الف ماده ۱ آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی الزم االجرا و طرز رسیدگی به
شکایت از عملیات اجرایی مصوب تیرماه ۱۳۵۶ می گوید:
در مورد اسناد رسمی الزم االجرا نسبت به دیون و اموال منقول و امالک ثبت شده و نیز املک
مورد وثیقه و اجاره اعم از اینکه ملک مورد وثیقه و اجاره ثبت شده یا نشده باشد از دفترخانه ای
که سند را ثبت کرده است…”تبصره:اگر سند راجع به ملک ثبت نشده باشد و موضوع آن وثیقه یا
اجاره مشمول قانون روابط مالک و مستاجر نباشد،اداره یا دفترخانه ی تنظیم کننده ی سند نمی
تواند نسبت به آن اجراییه صادر نماید و ذینفع برابر مستفاد ماده ۹۳ قانون ثبت اسناد و امالک و
منطوق قسمت اخیر بند الف ماده ۱ آییین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی …باید به دادگاه عمومی
صالحیتدار مراجعه نماید.
بخش دوم مرجع صدور اجراییه در مورد اسنادی که در حکم اسند رسمی الزم االجرا
باشد: وکیل اجرای اسناد رسمی
درخواست صدور اجراییه برای سایر اسناد الزم االجرا از قبیل چک و اظهارنامه ی موضوع ماده ۱۰
مکرر اصالحی قانون تملک آپارتمان ها و غیره از اداره ثبت محل باید بشود و مرجع صالحیتدار
برای صدور اجراییه در مورد آنها،اداره ثبت است نه دفترخانه اسناد رسمی ،زیرا سند در دفترخانه
ثبت نشده است تا بگوییم که دفترخانه ی تنظیم کننده ی سند باید نسبت به آن اجراییه صادر
کند و تنها اداره ثبت محل صالحیت صدور اجراییه و وظیفه ی اجرا مفاد آن اسناد را دارد.بنابراین
مثالدارنده ی چک باید به اداره ی ثبت اسناد و امالک محلی که بانک محال علیه )یعنی بانکی که
چک بر عهده ی حساب جاری آن بانک صادر شده است.(در آن محل واقع است مراجعه و از آن
اداره درخواست اجرا مفاد چک و وصول وجه از صادر کننده و ایصال آن به دارنده را بنماید.
و در مورد آپارتمان ها مدیر یا مدیران آپارتمان ها باید به اداره ی ثبتی که آپارتمان در حوزه آن
واقع است مراجعه و از آن اداره درخواست اجراییه نمایند.در این خصوص ماده ۲۴۵ آیین نامه اجرا
مفاد اسناد رسمی می گوید:”درخواست اجرا چک از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادرکننده
ی چک در آن محل واقع است به عمل می آید…”
ماده ۲۴۲ همان آیین نامه می گوید:برای اجراییه های راجع به قانون الحاق ماده ی ۱۰ مکرر و
دو تبصره به قانون تملک آپارتمان ها باید اوراق ذیل به ضمیمه تقاضانامه ی اجرایی به اجرای ثبت
محل تسلیم شود…” وکیل اجرای اسناد رسمی
ماده ۲۵۵ همان آیین نامه می گوید:”تقاضای صدور اجراییه بابت مطالبات سازمان بیمه های
اجتماعی موضوع ماده ۳۵ قانون بیمه های اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن از ثبت محلی که طبق
تبصره ماده ۳ آیین نامه مذکور معین می گردد به عمل می آید…”
صدور اجراییه:
اجراییه یا ورقه اجراییه یا برگ اجراییه یا الزم االجرا چهار عنوان مختلفی است که برای اجراییه
ذکر شده و منظور از آنها یک چیز است.حال هر کدام را که بگوییم منظور فرم چاپی مخصوصی
است که مرجع صدور اجراییه آن را تنظیم و صادر می نماید و به اداره یا شعبه اجرا ثبت اسناد و
امالک یا مرجع دیگری که قانون معین نموده است می فرستد و مامورین اجرا موظفند که با
همکاری مامورین انتظامی مفاد آن را طبق قانون و آیین نامه های مربوط به موقع اجرا
بگذارند.بنابراین همان طور که درخواست اجرا سند فرم چاپی مخصوص دارد ،ورقه اجراییه نیز
دارای فرم مخصوصی است که در ادارات ثبت و دفترخانه های مربوط موجود است و شکل آن در
مورد اسناد رسمی با سایر اوراق الزم االجرا متفاوت است ودستور اجرا مفاد سند حتما باید روی
ورقه اجراییه به نحوی که در مقررات مربوطه آمده است داده شود.
اشکاالت مربوط به صدور اجراییه: وکیل اجرای اسناد رسمی
اگر سر دفتر در صادر کردن اجراییه با اشکالی مواجه شود و تردید کند که آیا می توان اجراییه
صادر نمود یا نه ؟باید از اداره ثبت محل کسب تکلیف نماید و اداره ثبت محل مکلف است که او را
راهنمایی و اشکالش را برطرف نماید و اگر اداره ثبت محل هم با اشکال رو برو شود و نتواند تعیین
تکلیف کند باید از اداره کل ثبت منطقه کسب تکلیف کند و بهرحال تا تعیین تکلیف باید از صدور
اجراییه خودداری شود.همین مقررات در موردی که صدور اجراییه با اداره ثبت است جاری است.
برای مشاوره رایگان با وکیل اجرای اسناد رسمی و وکیل اجراییه با شماره ۰۹۱۵۱۸۲۴۶۸۸ تماس بگیرید.
درخواست مشاوره حقوقی رایگان
اطلاعات خود را از طریق فرم زیر ارسال کنید، با شما تماس میگیریم.